Blue-bot en PENpal in de klas



 Gebruik blue-bot en PENpal in de klas


Tijdens mijn stage in het 3de kleuter heb ik gebruik gemaakt van de Penpal en de blue-bot.
De kleuters hebben al reeds met de bee-bot gewerkt, maar de blue-bot is een nieuwere versie hiervan. Deze kun je ook via een app verbinden met een tablet.

Maar wat is dat nu eigenlijk een Blue-bot?
De Bee-bot kon je gemakkelijk linken met een bij omdat het daarop leek. De blue-bot is meer een doorzichtig rijdend 'diertje' die zich elektronisch voortbeweegt. Dat 'diertje' moeten kleuters eerst zelf programmeren. Door de zelfgekozen programmatie legt het 'diertje' een afstand af.


En wat is een Penpal?


Eéndimensionaal grondplan (project verkeer)


Deze twee tools heb ik gebruikt tijdens het thema verkeer. Zoals u ziet is het een lineaire grondplan (ze kunnen enkel maar vooruit). De kleuters hadden al een waarneming gekregen over een fiets. De kleuters gooiden eerst met de dobbelsteen, namen een kaartje met dezelfde kleur en luisterde heel goed naar welk onderdeel van de fiets ze de blue-bot moesten programmeren. Naast het onderdeel van de fiets konden ze altijd eens luisteren hoe 'Pistache' het in zijn taal zegt (Frans).







Op de tablet

Jammer genoeg kon ik de blue-bot niet koppelen aan de tablet. Dit omdat de tablet een verouderde software had. Via de app konden de kleuters de blue-bot op de juiste plaats programmeren. Al spelenderwijs leerden ze de borden en hielpen ze elkaar. De kleuters waren hier heel snel mee weg. Je kan hier ook heel goed in differentiëren. Je kan knoppen uitschakelen of op sommige plaatsen mag de blue-bot niet rijden. Zo maak je het voor sommige kleuters extra moeilijk --> uitdagend.




















Tweedimensionaal grondplan (project kevers)

Ook tijdens het project kevers heb ik van beide tools gebruik gemaakt. De kleuters konden kiezen uit twee kaarten. Deze met de groene rand waren de makkelijkste. Deze met de oranje rand was een stukje moeilijker. De kleuters namen natuurlijk wat ze aankonden. Sommige kleuters moest je toch stimuleren om een stukje moeilijker te gaan. Ze maken zich het zelf niet moeilijk en hebben niets van uitdaging.



De kleuters  programmeerde de blue-bot zo dat hij zich verplaatst van de eitjes naar de gewenste kever.




Bij iedere kever konden ze met de PENpal te horen krijgen hoe die kever heet. De kevers lijken ook redelijk op elkaar. De kleuters moeten dus heel goed kijken welke kever ze moeten zoeken.Voor sommige kleuters kun je het nog een beetje moeilijker maken en tegen die kleuter zeggen dat ze de voorste knop niet mogen gebruiken.






Ik zou u deze tools zeker aanraden in de kleuterklas. Gebruik ze niet als doel, maar als middel. Je kan er zoveel doelen mee bereiken en de kleuters vinden het heel erg leuk! Ze werken ook heel mooi samen en kunnen er zelfstandig mee overweg.


Reacties